خبر فوری
۱۵:۱۳ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۳۰۴

بازار خودرو در هفته‌های گذشته تحت‌تأثیر اخبار مذاکرات، تغییرات نرخ ارز و نهایی شدن و ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، نوسانات زیادی داشته اما بررسی مجموع تغییرات قیمت در تابستان از کاهش شدید قیمت در انواع خودروهای تولید داخل و مونتاژی حکایت دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری در تحلیل نوسان ۲ هفته اخیر بازار خودرو گفت: ۲ هفته پیش با ورود ارز به کانال ۲۸هزار تومان بازار خودرو نیز شاهد کاهش چشمگیری در قیمت‌ها بود اما با صعود دوباره ارز به کانال ۲۹ و ۳۰هزار تومان قیمت‌ها در بازار خودرو نیز افزایشی شد، با این حال بازار خودرو در رکود کامل است و معاملات در نقطه صفر قرار دارد.

سعید مؤتمنی افزود: تغییرات کاهشی و افزایشی قیمت، به هیچ عنوان آمار خرید و فروش را بیشتر نکرده و خریدار و فروشنده در انتظار تثبیت قیمت هستند.

به‌گفته این فعال بازار خودرو نوسانات قیمت برای انواع خودروها در ۳-۲ هفته اخیر نموداری سینوسی داشته به‌عنوان مثال خودرو۲۰۶ تیپ ۲ماه‌ها ۳۰۵میلیون تومان بود که با موج کاهش قیمت به ۲۹۱میلیون تومان رسید و الان دوباره به ۲۹۷میلیون تومان رسیده است، پژو پارس موتور جدید از ۳۱۵میلیون تومان به ۲۹۵میلیون رسید و دوباره الان ۳۰۵میلیون تومان است و از مونتاژی‌ها هم هایما تا ۹۶۰میلیون تومان پایین آمده بود که الان باز تا ۹۷۳میلیون بالا رفته است.

موتمنی درباره تأثیر فاکتور مذاکرات و همچنین نهایی شدن طرح واردات خودرو بر قیمت‌ها گفت: در یک هفته اخیر از مذاکرات خبر مثبتی نرسید و این موضوع رکود حاکم بر بازار را سنگین‌تر کرد، از سوی دیگر با وجود نهایی شدن طرح واردات جزئیاتی در این زمینه مشخص نیست و هنوز نمی‌دانیم چه نوع خودروهایی و از چه برندهایی وارد بازار می‌شوند اما حتی مشخص شدن این جزئیات نیز تا زمانی که خودرو به‌طور انبوه وارد بازار نشده نمی‌تواند تأثیری بر بازار داشته باشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران با تأکید بر اینکه بازار خودرو هم‌اکنون مشتری ندارد، اضافه کرد: قیمت‌های کنونی برای خریداران وسوسه‌کننده نیست و مشتری انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را دارد، به‌طور مثال قیمت هایما پایین آمد اما حتی روی این قیمت هم مشتری نیست و خریدار منتظر قیمت ۹۳۰ تا ۹۴۰میلیون تومانی است، یا برای خودرو۲۰۶، قیمت ۲۹۸ تا ۳۰۰میلیون مشتری ندارد اما ۲۹۵میلیون می‌تواند مشتری داشته باشد، به همین دلیل مشتری و خریدار هر دو بلاتکلیف هستند و در یک هفته اخیر ماندن ارز در کانال ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان باعث شده هیچ‌کس عجله‌ای برای معامله نداشته باشد و کسی ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را نپذیرد.

موتمنی کاهش قیمت را در خودروهایی بیشتر دانست که در خط تولید و در حال فاکتور شدن هستند و افزود: قیمت خودروهایی که تولید و عرضه آنها متوقف‌شده روی قیمت مشخصی می‌چرخد و کاهش زیادی نشان نمی‌دهد اما در خودروهایی که عرضه خوب دارند این کاهش بیشتر است. به‌طور مثال ۲۰۶تیپ۵ که از سال۹۹ تولید نشده نوسان زیادی نداشته اما پژو پارس و ۲۰۷ اتومات کاهش قیمت خوبی داشته‌اند.

به‌گفته او، ۲۰۷ اتومات از قیمت ۵۸۰ میلیون تومان در خرداد ماه به ۵۶۰ میلیون تومان در تیرماه رسید و ۱۵ مرداد به ۴۵۰ میلیون رسید و امروز ۴۷۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

آخرین قیمت خودروهای پرفروش

نوسانات قیمت خودرو در یک ماه اخیر روزانه و لحظه‌ای بوده و خریداران تغییرات قیمت را روزانه رصد می‌کنند.

به‌گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، تا روز گذشته پژو ۲۰۶ تا ۳۰۰میلیون تومان قیمت خورد، سمند ال‌ایکس چون تولید نمی‌شود نوسانی نداشته و حدود ۳۱۵میلیون تومان مانده است. دنا حدود ۴۰۰میلیون و دنا پلاس حدود ۴۲۹میلیون تومان و پژو پارس معمولی ۳۰۵میلیون تومان است، درحالی‌که این خودرو تا ۳۱۵میلیون تومان رفت اما چون تولید افزایش یافت و فاکتور شد ۱۰میلیون تومان کاهش قیمت داشت. در محصولات مونتاژی‌ها نیز ریزش شدید بوده، دیگنیتی از یک‌میلیاردو۴۰۰میلیون تومان به یک‌میلیاردو۲۳۰میلیون تومان کاهش قیمت داشت که یکی از دلایل آن عرضه در بورس و دلیل دیگر آزاد شدن خودروهای تحویلی که در رهن بود ارزیابی می‌شود؛ عاملی که فروش را زیاد کرد و قیمت را کاهش داد.  

وضعیت عجیب در بازار خودرو | جدیدترین قیمت سمند،‌ پژو، رانا و کوییک

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: